امــــروز گذرگاه آینده
امــــروز گذرگاه آینده

امــــروز گذرگاه آینده

امروز

در سین کیانگ چین چه می گذرد

مدیامانیتورز بررسی کرد
نگاه تبعیض‌آمیز اوباما به 2 گروه اقلیت مسلمان و بودایی در چین 
همزمان با سرکوب این اقلیت‌های مسلمان، بلافاصله مسئله تبت و ناآرامی‌های آن به ذهن خطور می‌کند، اما برخورد دولت چین نسبت به گروه مسلمان "اویغور" بسیار شدیدتر بود و بر خلاف انعکاس جهانی درگیری‌های تبتی‌ها، به نظر می رسد که در قبال کشتار مسلمانان اویغور کسی توجهی ندارد.
 در سین کیانگ چین چه می گذرد
منطقه خودمختار "سین‌کیانگ" عمدتاً یک منطقه مسلمان نشین است که قومیت اصلی آن را اویغورها تشکیل می دهند که زبان آنها شبیه زبان ترکی است، آمارها حاکی است نزدیک به هشت میلیون و 300 هزار نفر اویغور در سین‌کیانگ سکونت دارند، در درگیری‌های خشونت بار هفته گذشته، دست کم 156 نفر کشته شدند.

به نقل از رجا نیوز

سید حامد حجت: حوادث اخیر در ایالت سین‌کیانگ چین و کشته و زخمی شدن بسیاری از مسلمانان در این منطقه که در غرب چین واقع است، باعث شده تا چین برای دومین بار طی 2 سال اخیر به کانون توجه رسانه‌های دنیا تبدیل شود.

به گزارش رجانیوز، درگیری‌ها در منطقه سین‌کیانگ چین که منجر به کشته و زخمی شدن بسیاری از مسلمانان این منطقه شده است، احساسات بسیاری از مسلمانان جهان را برانگیخته است و در این زمینه نیز مقامات برخی از کشورهای اسلامی در واکنش به این درگیری‌ها، این اقدامات را محکوم کرده و خواستار پایان یافتن هر چه سریع‌تر آن توسط دولت چین شده‌اند.

در این زمینه، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه که در کنفرانسی مطبوعاتی در حاشیه اجلاس جی‌8 در ایتالیا سخن می‌گفت،‌ کشته شدن اویغورهای ترک در سین‌کیانگ را نسل‌کشی خواند و اظهار داشت: ترکیه به شدت خواهان توقف این نسل‌کشی در سین‌کیانگ چین و مجازات عاملین حوادث خونین است.

وی مصرانه از دولت چین خواست تا عوامل این حادثه شناسایی و مجازات شوند و ادامه داد: سکوت در قبال کشته شدن صدها تن و زخمی شدن بیش از یک هزار تن از مردم بی گناه در اویغور قابل تصور نیست و بیش از هر چیز وی به عنوان یک انسان و شخصی که دارای علایق قومی نزدیک با اویغورهاست، از این رویداد خونین بسیار متأثر شده است.

اردوغان که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، خواستار بررسی این حادثه در شورای امنیت شده و همچنین اعلام کرده که در صورت ادامه یافتن این درگیری‌ها، "ربیعه قدیر" رهبر ترک‌های اویغور را به ترکیه دعوت خواهد کرد.

اعلام دعوت از ربیعه قدیر نیز واکنش کاردار سفارت چین در آنکارا را برانگیخت و هشدار داد در صورتی که ترکیه برای سفر ربیعه قدیر روادید صادر کند، به روابط 2 کشور لطمه خواهد خورد.

چین معتقد است ربیعه قدیر (رئیس سازمان موسوم به کنگره جهانی اویغورهای مقیم امریکا) به فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه متهم است.

اردوغان 2 روز قبل و پیش از عزیمت به ایتالیا گفته بود، در صورتی که قدیر درخواست روادید داشته باشد، به وی روادید سفر به ترکیه داده خواهد شد.

منطقه خودمختار "سین‌کیانگ" عمدتاً یک منطقه مسلمان نشین است که قومیت اصلی آن را اویغورها تشکیل می دهند که زبان آنها شبیه زبان ترکی است، آمارها حاکی است نزدیک به هشت میلیون و 300 هزار نفر اویغور در سین‌کیانگ سکونت دارند، در درگیری‌های خشونت بار هفته گذشته، دست کم 156 نفر کشته شدند.

دولت چین در اقدامی برای برقراری امنیت، روز جمعه مساجد شهر ارومچی در استان سین‌کیانگ را تعطیل کرد و از برگزاری نماز جمعه توسط مسلمانان سین‌کیانگ جلوگیری به عمل آورد، دولت چین برای انجام این کار، نیروهای امنیتی و ضد شورش خود را در اطراف مساجد این شهر مستقر کرد.

علی‌رغم اعلام این خبر از سوی دولت چین،‌ یکی از مساجد در شهر ارومچی در پی درخواست نمازگزاران برای برپایی نماز جمعه، درب‌های مسجد را گشود.

هرچند برخی رسانه‌های داخلی ‌قصد القای بی تفاوتی دولت جمهوری اسلامی ایران درخصوص حوادث اخیر نسبت به مسلمانان سین‌کیانگ چین را دارند، اما در این زمینه وزیر امور خارجه کشورمان در تماسی تلفنی با همتای ترکی خود، در خصوص حوادث اخیر سین‌کیانگ چین به گفت‌وگو پرداختند.

متکی همچنین در گفتگویی تلفنی با دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، به بحث و بررسی تحولات اخیر چین و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مسلمانان این کشور پرداخت.

در این گفتگوی تلفنی، کمال احسان اوغلو و منوچهر متکی ضمن با ابراز نگرانی از شرایط پیش آمده در چین، بر ضرورت برقراری ارتباط با مقامات چینی به منظور پیگیری موضوع حمایت از حقوق مسلمانان چین تأکید کردند.

این رسانه‌ها بدون توجه به داخلی بودن مسئله سین‌کیانگ با مقایسه حوادث این استان در چین و غزه در فلسطین اینگونه القا می‌کنند که چه تفاوتی بین مسلمانان چینی و فلسطینی است که دولت ایران از مسلمانان چینی حمایت نمی‌کند؟ این در حالی است که فلسطین توسط یک رژیم بیگانه به اشغال در آمده اما مسئله سین‌کیانگ یک مسئله داخلی و قومی است.

بر پایه گزارش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، متکی در نظر دارد در این خصوص با همتای چینی خود گفتگو کند.

درگیری‌ها در استان سین‌کیانگ در غرب چین از شنبه با تظاهرات مسلمانان مرکز این استان در اعتراض به کشته شدن 2 تن از مسلمان که ماه گذشته در درگیری با قبیله چینی تبار "هان" اتفاق افتاد، آغاز شد، مسلمانان این استان خواستار مجازات این افراد بودند که این درگیری‌ها روی داد.

کارشناسان اعلام کرده اند تنوع قومی در سین‌کیانگ و همچنین وجود سابقه تاریخی این درگیری‌ها، علت به وجود آمدن حوادث اخیر بوده ولی هیچ‌گاه شدت درگیری‌ها به این اندازه نبوده است.

بنا به گفته کارشناسان، در پشت پرده این درگیری‌ها دولت امریکا قرار دارد و علت این امر را هم ضعیف کردن چین عنوان می‌کنند، به همین دلیل با هدف گرفتن از بین بردن وحدت و یکپارچگی چین مبادرت به ایجاد این درگیری‌ها و مبالغه درباره شدت آن می‌کنند.

در طی 2 سال گذشته، این دومین بار است که تحولات اجتماعی و سیاسی چین در مرکز توجه جهانیان قرار می‌گیرد، سال گذشته نیز ماجرای تبت، رسانه‌ها و افکار عمومی را حساس کرد. رسانه‌های غربی، این بار نیز تلاش زیادی برای دامن زدن به درگیری‌ها انجام داده و سعی کرده‌اند به مانند ماجرای تبت، درخصوص وسعت ماجرا مبالغه کنند.

کشورهای غربی سال گذشته با تحریک عده قلیلی در تبت فشار سیاسی زیادی بر چین وارد کردند و تلاش کردند اوضاع داخلی چین را مصادف با المپیک پکن ناآرام جلوه دهند. چنان که پیش‌بینی می‌شد سین‌کیانگ به دلیل تفاوت‌های نژادی و مذهبی گسترده‌ای که دارد، دارای ظرفیت‌های بالقوه ای برای ایجاد تنش است و البته چنین نیز شد. اگر چه برخی با ساده لوحی از تلاش برای آزادی و غیره در ایالت غربی چین سخن می گویند، اما واقعیت استفاده ابزاری امریکایی‌ها از مسائل داخلی چین برای اهداف جهانی خود است.

نظرات 4 + ارسال نظر
آرش یکشنبه 21 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 09:35 ب.ظ

سلام
خوبی؟همایش بزرگ بلاگ اسکای ها رو دیدی؟
اینم آدرسش:
http://www.zavyeh.com/?do=cat&category=16
اگه تو جمع ما نیستی نمیخواهی بیای؟
منتظرت هستیم.

حسین یکشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:22 ب.ظ

دیدین گفتم به جینی ها نباید اعتماد کرد وحالا مسلمان کشی آنها ثابت شد

عموجان این خبر مال 5 سال پیشه ... یه ذره هم سوء تفاهم شده براتون

ارمین دوشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 03:33 ب.ظ

مرگ بر چینیهای مسلمان کش
بیایید کالاهای بنجل چینی رو تحریم کنیم

اوغور بخیر لنگ ظهره مطب ماله شیش ساله پیشه عمو

ارمین پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 06:53 ب.ظ

عمو جون میدونم مطلب مال کی هست چیزی که مشخصه همون رویکرد قدیمی در زمان فعله

فعلا که در کل دنیا چینی ها کمتر از همه مسلمان کشتند حتی کمتر از خود مسلمانهای دروغین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد